Rynek Infrastruktury
Agnieszka Krupa, zastępca dyrektora Departamentu Dróg i Autostrad w Ministerstwie Transportu po raz kolejny zaznacza w odpowiedzi na pismo Tomasza Hrycaja, przedstawiciela Komitetu, że przyjęty przez radę ministrów program budowy dróg krajowych na lata 2011-2015 musiał zostać dostosowany do aktualnych możliwości finansowych państwa.
Budowa obwodnicy Niemodlina wciąż ujęta jest w załączniku nr 2 rządowego programu. Umieszczono w nim inwestycje, których realizacja jest przewidywana po 2013 roku, czyli w ramach nowej perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020.
Agnieszka Grupa z Ministerstwa Transportu na każdym kroku podkreśla, że realizacja poszczególnych zadań z programu jest uwarunkowana „uzyskaniem wszystkich niezbędnych decyzji wymaganych przepisami prawa i zapewnienia pełnego finansowania”.
Zastępca dyrektora Departamentu Dróg i Autostrad informuje przedstawiciela Społecznego Komitetu ds. Obwodnicy Niemodlina, że procedura przygotowywania zadań drogowych z programu jest kontynuowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad tak, by w sytuacji pojawienia się środków pieniężnych, możliwe było płynne przejście w fazę realizacji zadania.
Jak wiemy, Ministerstwo Transportu przygotowało projekt załącznika nr 5 do obecnego programu budowy dróg na lata 2011-2015. Ma on umożliwić GDDKiA uruchomienie postępowań przetargowych w tym roku na te zadania, których stan przygotowania daje szanse na ogłoszenie przetargu i rozpoczęcie prac w pierwszym roku nowej perspektywy unijnej.
Krupa zaznacza, że zadania z załącznika nr 5 są jedynie wycinkiem inwestycji do realizacji w przyszłej perspektywie unijnej. Nie jest to żadna sugestia dotycząca realizacji obwodnicy Niemodlina, czy innej inwestycji drogowej, jednak daje ona nadzieję na to, że ostateczna lista przedsięwzięć drogowych realizowanych z przyszłego budżetu unijnego będzie powiększona o istotne inwestycje nie tylko na sieci autostrad i dróg ekspresowych, ale i dróg krajowych.
„Obecnie i w najbliższym czasie czynione będą starania w celu mobilizacji sił i środków finansowych na kontynuację wszystkich zadań ujętych w programie budowy dróg krajowych na lata 2011-2015. Aktualnie w resorcie transportu trwają prace nad ustaleniem listy projektów drogowych, jakie będą planowane w kolejnej perspektywie finansowej” – informuje Agnieszka Krupa.
Przedstawicielka Departamentu Dróg i Autostrad wyjaśnia, że dokładne plany inwestycyjne na lata 2014-2020 zostaną przestawione, gdy poznamy poziomy dofinansowania, jakie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i autostrad otrzyma w kolejnej perspektywie finansowej.